
Case Number: 889/10/2015

IN THE MATTER BETWEEN

David Robert Lewis Complainant

and

Annelien Dean Respondent

SUPPLEMENT AFFIDAVIT

I, the undersigned,

DAVID ROBERT LEWIS 

hereby make oath and state as follows:- 

1. I am an adult male residing at 3 Regent Square Rd, Woodstock, Cape Town with identity

number 

6802155194080 



2. The facts contained are, save where otherwise indicated, within my personal knowledge 

and are to the best of my belief true and correct.

3. I make this my third Affidavit to supplement and amend the evidence given in my 

foundation Affidavit (the “First Affidavit”), sworn in this matter on 12 October 2015, and the 

supplement affidavit (the "Second Affidavit"), also sworn in this matter, (“Third Affidavit”). 

The following resulting from my finally gaining access, after some time, effort and 

expenditure, to the official transcripts in the matter as conveyed by Digital Audio Recording 

Transcription, and thus attached. Please note, where the words ‘page’ and ‘line’ are used, 

one may infer I am thus referring to the relevant pages and lines of the official transcripts.

4. At point 6 of the first affidavit I discuss some statements made by Dean under oath:-

4.1 At 6.1 of the first affidavit, the sentence reads: “She claimed under oath, that 

she had never been to Bloemfontein”, the sentence should read, She contradicted 

the submission of the respondent’s attorney whilst under oath at page 308, line 21 

of the transcripts (DRL8) by stating: “I completed my High School education in 

Bloemfontein”, and by also confirming this fact at page 340 (DRL9) and 341 

(DRL10).

4.2 The point 6.1 should also add that respondent’s attorneys made a submission 

on her behalf at page 207, line 1 of the transcripts (DRL11), by claiming that: “And 

the one thing I need to put to you is that Annelien Dean doesn’t come from 

Bloemfontein.”

2



4.3 The point 6.1 should also add that Dean again contradicted the submission of 

the respondent’s attorney under oath at page 308 line 14 (DRL8), confirming she is 

“bilingual” and that her parents are also “bilingual”. Dean says: “Both are bilingual 

and were raised as such and so we’re we Afrikaans and English.”

4.4 The point 6.1 should also add that respondent’s attorney made submissions on 

her behalf at page 146, line 4 (DRL12) by claiming that Dean does not speak 

Afrikaans: “Well you’re wrong, you know, she’s not Afrikaans speaking. It’s not her 

home language.”

5. At point 6.2 of the first affidavit and 4 of the second affidavit, I discuss some statements 

made by Dean under oath regarding the alleged charge of plagiarism:-

5.1 The point should add that at page 382 line 9 (DRL13), she confirms the use of 

quotation marks within the offending item including their true purpose: “It indicates 

an insertion of some form, usually of someone’s words being inserted”, but then 

proceeds to state that “attribution would require a naming of the source, true 

attribution.”

5.2 The point should add that at page 383 (DRL14) in response to my question at 

line 7: “I do not believe you have answered the question because the question I am 

asking is not the merits of the piece, whether the piece was good enough or bad 

enough. The issue is was the quote in quotation marks from an online biography, 

was it attributed to an online biography illustrating a career rich in metaphor or not?”

Dean answers at line 12: “There is no clear, I would say in my judgement, there is 

no clear link between the statement that ends with a full stop and the succeeding 

3



paragraphs that are placed in quotation marks, but there is no clear link between 

the quoted material and whichever online biography you were drawing material 

from. In my judgement it was insufficient. There was no source attribution.”

5.3 The point should add that aside from the fact that the source of the material was

named and thus apparent, it is entirely unnecessary for a journalist to engage in 

academic source attribution even to the point of absurdity, and in any event such 

submissions of reported speech, whether reported as text taken as verbatim quotes

or taken from secondary sources, are protected by journalistic privilege. The 

spurious claims made by Dean of lack of naming of sources, or lack of clear 

attribution are highly defamatory and are also demonstrably false.

5.4 The point should add that at 383 line 18 (DRL14) I ask: “Ms Dean, you accused 

me of plagiarism, is that not correct? And she answers at line 20: “Borderline 

plagiarism, yes.”

5.5 The point should add that the accusation under oath of “borderline plagiarism” 

and/or plagiarism, in addition to being highly defamatory, has absolutely no merit 

and is baseless and untrue considering the evidence. The only borderline we 

suggest is the correct use of quotation marks as well as the additional journalistic 

skill required in attributing reported speech and/or reported facts, for which the 

unsubbed item in question is fully compliant.

5.6 The point should add that at page 384 line 22 (DRL15)I ask: “Is it considered the

norm to if you use a piece from a press release, to attribute it to a press release?” 

and Ms Dean contradicts herself and answers at line 23: “There is that suggestion 

4



that that be done, but it is not conventional practice and it is over-achievement in the

category of attribution of sources because it is common practice to draw material 

from press releases, although it is poor journalism.”

5.7 The point should add that at page 385 line 10 (DRL16) to the question:“Is it not 

general usage to say the, in broad terms, that this person’s biography or that 

person’s story for instance? Is it not a general accepted norm?” and Ms Dean’s 

answer: “Yes, but can I”, thus contradicting her initial testimony.

5.8 At page 386 line 17 (DRL17) she further goes on to state: “It is not an issue of 

plagiarism. You were not charged under the disciplinary code with plagiarism. It was 

a matter of not meeting our standards.” The contradiction here is extremely apparent

and hurtful.

5.9 At page 388 line 9 (DRL18) Ms Dean proceeds to repeat her assertions: “I 

would state the reason as I did to you. I am not comfortable with whole chunks of 

text being taken from an online source without clear attribution.” [my underline] 

Again at page 388 line 23 (DRL18) Ms Dean repeats the sentence: ‘the paragraphs 

taken word for word from an online source without clear attribution” [my underline]. 

Please refer to my previous remarks in 5.3 and 5.5 in regard to academic source 

attribution and/or provision of hot-links being wholly unnecessary in the field of 

journalism, and thus the lack of any merit or truth to the accusation of “borderline 

plagiarism” and/or plagiarism.

5.10 At page 389 line 21 (DRL19) Ms Dean proceeds to claim that direct comment 

from record producer Chris Syren in item 23 from Respondent’s evidence bundle, 

5



[item: “Record Producer Chris Syren was enthusiastic: “That Jimmy Dludlu has a 

staying power and longevity is shown in his albums continued demand in the 

market. All his previous albums have gone platinum” ] has been simply lifted off the 

Internet. Ms Dean states: “Yes but that too – and I don’t have the documentation 

here – that too was taken from an online source.” The words are entirely original and

were generated via a telephonic interview with the record producer. Her claim is 

thus false.

5.11 Then again at page 391 line 20 (DRL20) Ms Dean falsely claims: “You are 

reporting in the case of Chris Siren (sic) explains something that was quoted online 

without saying Siren (sic) explained as reported on www and in the second instance

you are taking chunks of text, someone else’s labour, without firstly giving it clear 

attribution.” The accusation is not only false, but the inference which may be drawn 

that the complainant has somehow appropriated another person labour, and without

any right to do so, is highly defamatory.

5.12 At page 394 line 9 (DRL21), Ms Dean again falsely claims: “Journalists were 

given copies of the style guide. We often presented ethical workshops to journalists 

and given them training and it is part of a journalists tool-kit to know how to use the 

tool as an engineer would know how to do his trade and this type of problem is 

addressed as it arises. That is my role in editing a newspaper.” One has merely to 

ask the question why on earth would the applicant request an editorial style 

directive from the editor? The only issue in his mind is whether or not the three 

paragraphs in question, correctly attributed to an online biography and placed in 

quotation marks would have been better used in a generic information box on the 

page under review.

6



5.13 At page 214 (DRL22) respondent’s attorney attempts to attribute an item on 

Page 32 Respondent’s Evidence Bundle, Page Author A Dean, item without any 

strapline to my own pen. The piece originates from the music.org.sa website and is 

also listed as item 33 respondent’s bundle, Hotep Idris Galeta Biography.

5.14 At page 215 (DRL23) Kahanovitz falsely asserts: “You were the author of this 

article.” My answer: “I’m not the author of the article. It – it clearly states there: 

“Author: A Dean, Date: 5/27/2006”  The data-line of the data file, merely has my 

initials attached to the data entry.” Kahanovitz again falsely asserts: “Oh so you deny

that you wrote this article? My answer: “I’m I’m denying. I did no, not in a million 

years.” I include the above because of the reference to Ms Dean’s authorship. I wish 

to amplify my response here into an objection to the manner in which such 

accusations have been falsely asserted by both the respondent’s witness and their 

attorneys, to tar and feather the complainant, and accepted as such by Ms Dean. 

The result is defamatory and prejudicial.

5.15 At page 436 line 19 (DRL24) Ms Dean claims a statement issued by Mr Jimmy 

Dludlu’s record label should have been reported as the direct speech of his record 

producer. Ms Dean says: “He spoke to the press via his record label” would be a bit 

of a stretch. It would have been better to say ‘But his manager said on his behalf or 

Chris Siren (sic) , his manager said on his behalf.”  The assertion is argumentative, 

inaccurate, and an uneconomical use of words, and does not reflect the manner in 

which such statements are made in the industry. Furthermore, in terms of 

journalistic privilege, the complainant was quite entitled to make use of the 

statement and figure of speech as he saw fit, and/or to do so in conjunction with 

7



editorial, a right denied by Ms Dean, who appears to be of the opinion that 

journalists do not enjoy any rights in the newsroom, nor even over their own bylines.

(see 6.5.1 below)

6. At point 7 of my second Affidavit I discuss the issue to do with race profiling and 

demographics of the supposed community newspaper model deployed by the respondent. 

In particular I refer to the false testimony, which is also recorded in the transcripts. The 

following points under this heading need to be added:-

6.1 At page 311 line 2 (DRL25), Ms Dean says the “community newspaper model 

contrasts with that in that it serves a more segmented landscape, where a broad 

area is segmented into smaller pockets that are geographically defined and 

communities identified around certain shared points of interest and a degree of 

shared identity.” Then at line 20 respondent’s attorney goes on to state that the 

People’s Post has ten separate editions for ten communities in the Cape Peninsula. 

“I just want to confirm, those communities are editions. There is a Mitchell’s Plain 

edition, correct? Answer: “Yes

A Retreat edition -- Yes

A Grassy Park edition – Yes

A Lansdowne edition – Yes

Athlone division, sorry edition – Yes

A False Bay edition – Yes

Constantia Wynberg edition – Yes

A Claremont/Wynberg edition – Yes

A Woodstock/Maitland edition – Yes

And an Atlantic Seaboard edition – that is correct.”

8



6.2 On page 312, line 9 (DRL26) respondent’s attorney asks: “Now because of the –

how does the existence of those editions coincide with racial and culture factors?” 

Ms Dean answers at line 10: “They are published into communities geographically 

defined at their boundaries and there is a coincidence of homogeneity within certain

of the editions due to what can be termed South Africa’s past and divisions that 

stem from the past. However to a large degree the majority of the editions we serve 

are published into communities that have a mixed profile demographically and 

culturally and racially and therefore any coincidence between the community 

geographically defined and its profile on a racial and cultural level would be due to 

how communities were shaped in the past.”

6.3 At page 313 (DRL27) after explaining away the race profile, content and 

demographics of the several periodicals under review as a ‘mere coincidence’, Ms 

Dean proceeds to claim the False Bay edition serves ‘whites and so-called coloured

residents’ exclusively. Then Ms Dean begins to refer to several editions which did 

not exist during the period of review under the rubric “all races are served”. Please 

note the change in tone. Thus while the False Bay People’s Post and the four 

problem editions in question, may be said to conform to PW Botha’s version of 

reformed apartheid, the newer editions to the stable are now a miracle of Rainbow 

Nation “multiracialism” or as some might put it shallow transformation:-

6.3.1 MR KAHANOVITZ: “Are all the geographic communities that you serve 

comprised only of so-called coloured people?”

MS DEAN: “We serve a far broader mix of cultures than just one pocket and 

for instance within certain editions, and I can name the False bay edition as 

9



being representative, it is white and so-called coloured residents.  

Constantia/Wynberg, all races served there. The City/Atlantic Seaboard 

edition, all races served there. Claremont/Rondebosch, the same. The 

Landsdowne edition, so there is no truth to the assertion that we publish only

to a certain group.” [My underline]

6.4 Please note: A cursory survey of the four editions under review during the 

relevant time period, namely the Retreat, Grassy Park, Lansdowne and Athlone 

editions of the People’s Post shows a preponderance of content generated by and 

associated with the demographics of the former ‘Coloured Group Areas’. In other 

words, demographics associated with the separate development policies of the past

regime. Despite the denials, a similar situation was revealed at the publisher’s 

principle community news headquarters at WP Koerante in Bellville during the same

time period. City Vision catering exclusively to a ‘black target market’, with ‘black 

content’ generated by ‘black journalists’. Mitchell’s Plain Metroburger catering 

exclusively to a ‘coloured target’ market with ‘coloured content’ generated by 

‘coloured journalists’, and finally Tygerburger targeting a predominately ‘white target 

market’, with ‘white content’ generated’ by ‘white journalists’. The racial 

compartmentalisation of content was exacerbated by the strange layout of the 

newsroom, depicted at page 182 line 11 (DRL28) of the transcripts: “White 

employees sit at their desks, working on titles geared exclusively towards an 

exclusively White target market. Coloured employees are given a modicum of 

support or leeway for breaching their status as coloured by working for a White 

market and vice versa and there may be exceptions. The racial exclusivity may have

ended but the segregation remains, since Blacks are prevented from supplying copy

for whites and vice versa.”

10



6.5 At page 373 line 10 (DRL29), I state: “On 17 April there was a conversation 

about the demographics of the target market. You have told the court that some of 

the titles just happen to coincide with the particularly homogeneous communities. 

Does that not strike you as odd?” Ms Dean does not answer. Instead, despite Ms 

Dean enjoying access to the respondent’s attorney, the court appears to favour and 

defend the witness: “What is the question?” Asks the court. To which I reply: “The 

question is that the demographics are coincidental or on 17 April you had a 

discussion? So this is why I am just unclear (intervention).”

6.5.1 Then at line 21 I ask: “Perhaps you could verify whether or not there 

was such a discussion on 17 April?”

6.5.2 COURT: Will you give the witness then the time, the place and any 

other information so that she can recollect whether this happened.  This took 

place 17 April in 2006.

MR LEWIS: Yes

COURT: So please assist the witness so that she can answer the question.

MR LEWIS: Ms Dean, do you recall at all there being any discussion of such 

a nature where the demographics of the community would have been a 

topic? -- Within the People’s Post editorial team?

Yes – No.

MR LEWIS So the writers and reporters played no role in the editorial 

process whatsoever? 

Dean’s evasive answer: “They were given the areas of distribution per edition.

The question was around the demographics.”

11



6.6 Dean avoided answering questions relevant to the proceeding, aided by 

respondent’s attorney whose objections were upheld by the partisan court, which 

thus defended and favoured her point of view. At page 376 (DRL30) I ask questions,

followed by respondent’s objections without any merit but upheld by the court. The 

question is crucial to the proceeding, and the resulting objection and closing down 

of this line of inquiry seriously compromises my case and ability to lead evidence:-

6.6.1 MR LEWIS: “Ms Dean you are an adult” – Yes

“You must be aware that there was a tremendous amount of conflict in the 

country at least a decade ago?” -- Yes

“You are aware that there was a system of racial segregation?” -- Yes

“And that the Group Areas Act for instance, you cannot say that it is 

coincidental that certain people live in certain areas, can you?” -- “No, it was 

planned.”

“What steps did you take to ameliorate the effects of those racial policies?” -- 

“Though our publishing model?”

“Right” – “Through the way we do our work?”

COURT: “Let me just ask – are you asking what she personally did or are you

asking what the respondent did?”

MR LEWIS: “I am asking what Ms Dean, as the editor of a (intervention)”

COURT: “What the editor did?”

MR LEWIS: “Yes. What did you personally do?”

MR KAHAHNOVITZ: “M’Lord I do not know if you are going to allow this? 

Again, I cannot see what it has got to do with his claim. Because now we are 

asking – I mean – is it being suggested that she was under some obligation 

12



arising from the pleadings to do something about this and it bears some 

relevance to this case?”

MR LEWIS: “But, your honour (intervention)”

COURT: “What is the relevance of the question?”

MR LEWIS: “The relevance is, is that the editorial policies – and I have made 

allegations of policy – did not occur in a vacuum. There were day to day 

issues confronted on a daily basis and Ms Dean was confronted with various 

choices and I am just trying to assist people in finding the truth of what those 

decisions and choices were. So I am just asking, Ms Dean, what were your 

decisions?”

COURT: “No, Mr Lewis. I am giving your extraordinary leeway here because 

you are unrepresented. That question would not – most or many of your 

questions would probably have been disallowed.” (Pages 376/377)

6.7 At page 403 line 21 (DRL31) I ask: “Are you qualified or not to be the editor of at

least four editions in previously disadvantaged areas of Cape Town?” Ms Dean 

responds: “My company thinks so.” Then I ask: “Do you socialise with people of 

colour?” Ms Dean’s answer: “I barely socialise.”

7. The following charge should be added --  Ms Dean made false statements deriding and 

impugning the complainant’s history in the struggle press and struggle for freedom, by 

endorsing statements which are demonstrably untrue and whilst under oath.  She openly 

endorsed the various racist statements issued in this regard and also pleaded by her 

employer and respondent’s attorney.

13



7.1 At page 404 line 1 (DRL32) I state: “.. .because you have made some 

startling allegations against me. You have said – to add insult to injury, you 

have said essentially that my contribution to the anti-Apartheid press in the 

field of journalism is wholly subjective...” Then at line 23 “Ms Dean, are these 

not your words?

“In either event applicant’s claims about his contribution to the Anti-

Apartheid struggle in the field of journalism are wholly subjective?”

She states at 405 line 2 (DRL33): “It is our response to what you submit” 

“Do you endorse this position?” -- “I believe, yes, your contribution is 

subjective and the difference between subjective and objective would be 

verification.”

7.2 At page 317 line 2 (DRL34) it is clear that Ms Dean interviewed 

complainant for the job in question, and examined his CV. In particular Ms 

Dean states: “His CV also spoke of good experience in journalism in the arts 

and culture field, which was something we would certainly benefit from 

having in the rolled out version of the People’s Post.”  The complainant’s 

history in the struggle press is not a secret, and this is clear from his CV and 

the many testimonials and examples of written and published work supplied 

at the job interview and available on request if needs be. The objective facts 

of his writing, and thus his contribution to the struggle press, also archived in 

the South African library and Mayibuye Centre are on record and the 

statements and endorsements by the respondent’s witness are thus false, 

and extremely defamatory and hurtful, especially so in the light of the conflict 

surrounding apartheid in which the respondent played an egregious role. The

contradiction and blatant racism in the testimony is all too apparent.

14



7.3 At page 497 line 4 (DRL35), respondent’s attorney claims: "He made 

grandiose claims about his role in the liberation struggle. He name-dropped, 

he alleged links to heroes of the struggle." The statement as endorsed by Ms

Dean, effectively means I forged a CV containing my history of involvement 

with several banned publications, including Grassroots, South Press and 

New Nation. My reputation is also impugned on the basis that, according to 

the company I never worked for the late Zwelakhe Sisulu, Gabu Tugwana, 

Rafiq Rohan, Rehana Rossouw, Moegsien Williams, Heather Robertson, 

Noel Bruyns, Ciara Carter, Gael Reagon, Mansoor Jaffer, Ben Cashdon. Was

never a member of COSAW, ECC, SWAPO Solidarity Committee, SAUJS, 

NUSAS, UDF and so on.

8. At 6.5 of my first Affidavit I discuss false testimony under oath by the witness Ms A Dean

regarding my work performance. The following points need to be added:-

8.1 At page 372 line 23 (DRL36) despite an undertaking by respondent’s attorney to

accept the evidence, Ms Dean contests the signature of Mr Gaffney, by stating: “I 

would like to just clarify to the court’s understanding though that Brian Gaffney 

would not sign off on a layout page, but being the author of the (indistinct), which 

was also your task and therefore to conclude that between the two possibilities that 

his signature reflects his happiness with the content or with the page is something 

we do not have any supporting evidence for.”

8.2 There is a discrepancy in the testimony regarding the outline of the purported 

facts. After referring to a piece dated 5/22/2006 on page 29 of respondent’s 

15



evidence bundle, [319-320] alleged to be evidence of poor work performance by the

respondent, and in which the main concern is with the gutters of a page as a result 

of insufficient copy being available to the page. She maintains that she had a 

discussion about the Dludlu article on the very same day.

8.2 On page 326 (DRL37) Mr Kahanovitz asks: “Now how did you find out that those

paragraphs had been lifted from the Internet?” Ms Dean answers: “There was a 

change in the style of writing at that point that made me suspicious and I Googled a 

phrase and it took me to the page from which the content was drawn.”

8.3 At line 6 Mr Kahanovitz asks: “What would your policy be on cutting and pasting 

text from other articles that have appeared on the Internet? -- It is unacceptable to 

publish that.”

8.3.1 COURT: “Sorry it is unacceptable to publish?” -- “to publish cut and 

paste content in the absence of clear attribution that leaves no doubt in the 

readers mind that it is the work of another.”

8.4 At line 23 the Court asks: “When did the discussion take place roughly again on 

this? Ms Dean answers: “This was Monday 22, because I had gone through this the 

Sunday night before and it was on the morning of the 22nd.”

8.5 “And would you be finalising articles the day before the actual – the publication? 

--- No, on the weekend’s side I would be reviewing the layout and the content done 

that weekend which is why I picked this up on Sunday night and I had taken it off the

16



page and put something in its place and informed him the Monday that I was not 

comfortable with running it.”

8.6 The allegation above (in particular see 8.2) is an invention. There is no 

possibility that any ‘suspicions’ could have been raised by the purported discovery 

of three paragraphs near the end of an article, correctly attributed to an online 

source. To put this bluntly, their origin was already attributed in writing within the 

article in question, and correctly to an online biography on the Internet. The only 

issue at that stage would have been the inclusion of a URL or hotlink. Furthermore 

the complainant rejects the witness version of events, since he was already 

seconded to the company on the Sunday in question and the discussion thus 

occurred in Ms Dean’s office when it arose on the Sunday. 

9. The following point needs to be added. At page 328 line three (DRL38), Ms Dean claims 

a splash-out in which employees were volunteered to deliver newspapers in the early 

hours of the morning, was a “once off”. Her version contradicts the accepted evidence that 

the splash-out event occurred at least twice, if not on other occasions.

10. At 6.6 of the first Affidavit I discuss allegations made by the respondent. There are a 

number of discrepancies in the testimony and pleadings. The following points need to be 

added:-

10.1 At page 334 line 11 (DRL39) the suggestion is put: “Well, maybe you should 

just mention some of the exact profanities he used.” Ms Dean answers: “He said he 

would not write another effing word for this effing newspaper again.”  The version 

placed on record by Ms Dean contradicts her own testimony, and the pleadings. At 

page 334 line 7 (DRL39) Ms Dean had stated: “He started shouting and using 

17



profanities, was highly agitated and left the office in a storm after shouting 

profanities declaring he would not write another word for the newspaper thereafter.” 

She then claims at page 335 line 9 (DRL40) that a meeting was held the very next 

day to discuss: “The inappropriateness of using profanity at your manager in the 

office and refusing to work from there.”

10.2 At page 398 line 21 (DRL41): “Correction, I phoned Sedrick Taljaard as you 

returned to your desk and I reported that you had just used profane language to 

management in front of employees.” [my underline]

10.3 At page 7 of the respondent’s Notice of Intention to Amend, a slightly different 

version is presented, ending with the phrase: “He was distraught and held his head 

in his hands.”

10.4 Both the testimony and pleadings are incorrect. Ms Dean’s version is clearly an

exaggeration and there is no evidence corroborating her versions. Considering the 

racist nature of the suppression of the words of Mr Jansen, the rejection of the 

interview without reasons given, and the strange demands made of complaint’s 

sources and private life (protected by journalistic privilege), he was in any event, 

quite entitled to make use of strong language at the time. Complainant denies the 

versions presented. He initiated the telephone call to Taljaard. Complainant denies 

using any direct profanity during the meeting in question nor before other staff 

members, and likewise, until after the so-called evaluation meeting at which he was 

frogmarched off the premises and physically removed, he reserves his rights to 

enter further evidence in this regard and to use whatever direct means of 

communication is available given the circumstances.

11. At page 429 line 23 (DRL42) the question is put: “Might I ask you, at the time that you 

asked him for Mr Jansen’s number did he say to you: I refuse to give you Robbie Jansen’s 

18



number because he has a heart condition?” I wish to reiterate that Ms Dean cannot claim 

ignorance of the fact of Mr Jansen’s health problems, since the exact same information 

was related in the very article tendered by the complainant and purportedly examined by 

Dean. I wish to also reiterate that the respondent’s pleadings were then subsequently 

amended to include information about Mr Glen Robertson neglected in their earlier 

submission that no such contact number was given. Further Ms Dean had absolutely no 

right to demand access to Mr Jansen, nor to make such offensive inquiries of a racist 

nature, and the resulting crusade purporting to be a simple verification by the company of 

whether or not the interview with Mr Jansen had indeed taken place is extremely offensive,

not to mention, bizarre.

12. The following charge needs to be added: Aided by respondent’s attorney Mr 

Kahanovitz, who suborned the perjury, Ms Dean repeatedly made false statements under 

oath regarding an interview conducted with the late Robbie Jansen, a music legend. Far 

from being a Friday night affair, the interview was conducted over the telephone by the 

complainant on a Thursday. At no stage has the complainant ever maintained that he 

interviewed Mr Jansen at the West End on a Friday night. Nowhere in the article in 

question do any words appear attributing the interview to the West End.  There is no 

evidence in support of any of the claims to the contrary under oath, made by Ms Dean and

suborned by respondent’s attorney and thus submitted by the company. At no point does 

Ms Dean correct the factual errors introduced by respondent’s attorney. She not only 

proceeds to dispute complainant’s version of events --  going so far as contesting both the 

provenance and existence of the interview --  and thus impugning the words of Mr Jansen, 

but also proceeds to make various statements and averments which are contradicted by 

the evidence, and then by also cynically claiming further that she had not reached any 

conclusions on the matter. She further takes issue with the content of Mr Jansen’s input 

19



and statements without bothering to find out the truth as she claims, in the process 

denying the late jazz legend, freedom of speech and access to his own community.

12.1 Page 430 line two (DRL43): “Just on this question of how the issue of the West 

End came up, you will recall that when I cross-examined the applicant I asked him 

where he interviewed Mr Robbie Jansen because the article (sic) says he 

interviewed him at West End. I am just trying to – speaking from his Cape Town 

home via telephone. There was some debate between you and Mr Lewis now about 

whether he had or had not interviewed him at the West End. In what context did that

arise?”

12.2 Page 430 line 7 (DRL43) Ms Dean states: “that was in the context of me 

explaining how the West End had come into the Tuesday 30 May meeting as a topic 

of conversation, where Mr Lewis was asserting it was because of a question as to 

what he does on Friday nights and I was saying that it was because we were still 

trying to get to the bottom of whether or not he had interviewed Robbie Jansen  and

he had (sic) claimed to have done it at the West End. There is though a document 

(sic) in which Mr Lewis makes reference to the interview at the West End too.”

12.2.1 “Sorry there is or there is not a document? --- There is. In my one file 

(sic) I noted the contradiction between that and the article.”

12.2.2 COURT “My recollection is that under cross-examination he said he 

had interviewed Mr Robbie Jansen over the telephone and that he 

subsequently met with Robbie Jansen later. “

12.2.3 MR KAHANOVITZ “Yes, he said at the West End to pay his respects.”

12.2.4 COURT: “To pay his respects, that is correct.”

12.3 Mr Kahanovitz then proceeds to claim there is a document which exists in 

which I somehow claim to have interviewed Mr Jansen at the West End. The 

20



document referred to only came to be in the respondent’s possession because it 

was included in my bundle, page 27 of my bundle not their bundle. It is a report 

written for an evaluation meeting on problems encountered in the production cycle 

in terms of a contract position for a layout sub. It was never submitted as a report as

such. It would have been submitted to the respondent at the time, had they dealt 

with the editorial issues to do with the rejection of the several pieces, and other 

related issues to do with racism. It is inadmissible as evidence and is nothing more 

than an “aide memoir” as the respondent variously puts it. The document merely 

corroborates that I met with Mr Jansen. It is certainly not a personal ‘vision for 

change’ in the company as maintained by Mr Kahanovitz.

12.4 At no point was any editorial issue raised by the respondent during the 

meeting, which focused for the most part on the complainant’s attendance at a 

mixed race nightclub, supposedly in contravention of religious laws and the 

company’s own internal policies. At no point was any issue raised at the meeting in 

respect of the alleged use of profanity. The only other topic under discussion was 

my supposed poor work performance in terms of the layout sub contract. Several 

versions of this same incident thus emanate from the respondent’s sole Witness.

12.5 At page 433 (DRL44) Mr Kahanovitz asks: “How did the concept, how did the 

issue of whether he knew where West End, how did it arise?” and Ms Dean’s 

answer: “It was because he had mentioned that he had met with Robbie Jansen at 

West End (sic) and that is when I thought back mentally when had I signed out a 

pool car for his use after hours to just, within my own mind, see if I could reconcile 

that to understand if such an interview had taken place and I had signed out a car 

on a Friday night. So the night on which the interview would have taken place (sic) 

was relevant to whether or not the interview did indeed taken place, which was the 

point of the discussion, the concern ... (intervention).”

21



12.6 At page 433 line 14 (DRL44) Mr Kahanovitz says: “What does, yes, excuse me,

I interrupted you” and Dean continues: “The concern around whether or not an 

interview had been held was the point of the discussion.” Then Mr Kahanovitz says: 

“Yes – and Ms Dean says: “And I knew that I had signed out a pool car for him for 

after hours use for a Friday night and in trying to understand when had this 

interview apparently taken place, the matter of when had that pool car been used 

on what night was relevant”

12.7 At page 434 line one (DRL45): “So was it your understanding that the pool car 

has been signed out to conduct an interview with Mr Jansen at?” Ms Dean answers:

“The pool car had been signed out for work on a Friday night. As to whether it was 

going to be Mr Jansen I cannot confirm without that slip on which he had written 

what the purpose of it would have been for, particularly with it being a long time 

ago.” 

12.8. At page 418 line 16 (DRL46): “I was trying to also understand when would you

have written it, when could the interview have taken place and I was aware you had 

used the pool car on a certain night, so I was trying to understand then did that 

coincide with where you claimed (sic) or when you claimed you had been at West 

End (sic) to do the interview.”

12.9 At page 418 line 24 (DRL46): “To understand had you actually interviewed 

Robbie Jansen at West End (sic) as you had claimed. Well, you were right.”

12.10 At page 419 line 8 (DRL47) I ask: “And what were you conclusions?” And Ms 

Dean answers: “I made no conclusion. I would have had to speak to Pastor Glen 

Robertson, but the full and final settlement was signed. I did not choose to run the 

article and therefore I never pursued that.”

22



12.11 At page 441 line 10 (DRL48) Ms Dean confirms: “It did form a part of the 

meeting on the Tuesday 30 May in trying to determine if indeed Robbie Jansen had 

been interviewed by Mr Lewis as he claimed (sic) he had in presenting the article 

and that is why the West End in Rylands was brought into the conversation and 

talked about because I had recalled giving Mr Lewis a pool car for that Friday night.”

12.12 At page 441 line 22 (DRL48): “On the questioning you about did the interview 

with Robbie Jansen takes place at West End in Rylands was important to us 

verifying that you had indeed (sic) interviewed him.”

13. The following charge needs to be added: Dean made false statements under oath 

regarding the signing of a purported settlement document, which she claimed was signed 

by mutual agreement in her office the very day that complainant was frogmarched off the 

premises:-

13.1 At page 335 line 19 (DRL40) the Court asks: “How did it end”. Dean states: “It 

ended in agreement by all parties that a full and final settlement be signed. Mr 

Lewis would be paid out the balance of his contractual period and that he would not 

be required to be at the office in the last month of his contractual period.”

13.2 Then at page 335 line 19 (DRL40) the Court asks: “Was that agreement 

signed?” Kahanovitz responds: “Well, let us put on the record, M’Lord, we do not 

have a – we are not relying on it, we do not have that agreement so

13.3 At page 336 line 2 (DRL49) COURT: “So let me hear from the witness. Was 

there an agreement?” Dean responds at line 3: “Yes, there was an agreement that 

was signed.”

“Was it in writing?

“It was in writing and it was signed (sic) in my office that day before Mr Lewis 

departed the premises” says Ms Dean.

23



MR KAHANOVITZ: Mr Lewis (intervention)

COURT: Let me just get this right. But there is no, you no longer have a copy 

of that agreement

DEAN: It has been mislaid (sic).

13.4  Then at page 419 line 16 (DRL47) Ms Dean states: “No the meeting at which 

the settlement was signed was one of mutual agreement.”

13.5 Ms Dean’s testimony is contradicted by the evidence. The document referred to

as item 48 in respondent’s bundle, a ‘full and final settlement without prejudice’ and 

related to the problem of overtime in violation of the Sabbath, in respect of one 

month’s salary, not the sui generis case involving unfair discrimination, appears on a

Legalwise letter-head. It is dated 5 July 2006 and was signed at the offices of 

Legalwise, and not the offices of People’s Post on the day in question.

14. The following statements, they both cannot be true at the same time: -

14.1  At page 415 line 25 (DRL50) in respect of the purported Tuesday evaluation 

meeting, I ask: “Did you not want to – did you not question me as to my participation

in an exhibition of art?” Ms Dean answers on page 416 line 1 “Yes we did.” I ask: 

“You did?” she responds once again: “Yes.”

14.2 At page 337 line 4 (DRL51) Ms Dean claims of a mobile call made from an art 

exhibition: “He phoned me that night and said he had some wine and that he 

wanted to apologise to me (sic) and let me know that it was not because of me, but 

because of the white dominee. And I inferred from that, that he meant Sedrick 

Taljaard. And that he did not want to view me poorly.”

15. At 6.8 of the first Affidavit, I discuss the issue of Ms Dean’s “surprise upon finding out I 

was Jewish”. The correct quote and citation is the following:-

24



15.1 At page 354 line 1 (DRL52) I question Ms Dean: “Did you know, or were you 

aware that I was a Jew ...? She responds “I was not aware”. Then I ask, “did it come

as a complete surprise?” She responds in the affirmative: “It did”.

15.2 Then at page 414 line 12 (DRL53) a completely different version of events and 

modus to that offered up regarding the West End interview under point 12 (and thus 

already illustrated above), is presented by the witness. To my question: “Was the 

theme not the manner in which I observed the Friday night, my Jewish, me being a 

Jew? Was that not the theme? Ms Dean answers: “I do recall you mentioning West 

End in Rylands and you mentioned a lot to prove you had street cred and we were 

taken aback at how that had come into the conversation. That was one point that 

stood out to me, is why do you bring that into the conversation.”

16. In regard to various strange statements made by Ms Dean affecting the profession of 

journalism and the media industry in general, the following serves to remind us that the 

past regime had absolutely no compunction when it came to exploiting workers:-

16.1 At page 347 line 3 (DRL54) I ask: “Is working on Friday night an inherent 

requirement of the job? Ms Dean responds at line 5: “The hours at any newspaper 

are long and strenuous and at times working late on a Monday, Tuesday, 

Wednesday, Thursday, Friday, Saturday and Sunday, is a part of the job.”

16.2 At page 400 line 8 (DRL55) Ms Dean claims: “It is common practice that a 

journalist is able to sub copy and is required to sub their own copy.”

16.3 At page 367 (DRL56) Ms Dean claims to not recall any issues or problems to 

do with the drafting of a document in respect of the applicant’s own byline, nor to 

have sight of any correspondence in the matter, yet at the same time confirms that 

she would have been involved in the drafting of the Key Performance Areas (KPA) 

document in which this self-same issue would have undoubtedly have been dealt 

25



with. I ask on page 367 line 22 (DRL56): “Ms Dean, you would have been involved 

in the drawing up of this document. Is that not correct?” Ms Dean answers: “Yes, I 

would have been.” I then ask: “And me supplying written entertainment articles to 

the company was that not something that you considered odd?” Ms Dean responds:

“Not at all.”

16.4 Page 367 line 3 (DRL56): “So you expected me to submit articles with my 

byline, even though I was subbing and laying out?” Dean’s answer: “As I indicated 

with the previous line of questioning that is not uncommon.”

16.5 Yet at page 366 line 9 (DRL57) an earlier response to the question: “Ms Dean, 

isn’t ones name ones stock in trade?” Her answer: “In journalism yes.”

Conclusion

17. Ms Dean must be charged with an offence in terms of the Criminal Procedures Act, as 

amended. I pray that the bearers of false testimony are brought to book and that truth, 

justice and the rule of law prevails.

______________________ 

DAVID ROBERT LEWIS 

I CERTIFY THAT THE DEPONENT ACKNOWLEDGED TO ME THAT HE KNOWS AND 

UNDERSTANDS THE CONTENT OF THIS DECLARATION, THAT HE HAS NO 

OBJECTION TO TAKING THIS PRESCRIBED OATH AND CONSIDERS IT TO BE 

BINDING ON HIS CONSCIENCE.

THUS SIGNED AND SWORN TO BEFORE ME AT CAPE TOWN ON THIS        DAY OF

26



________________________________ 

COMMISSIONER OF OATHS

SERVED BY:

David Robert Lewis

APPLICANT

3 Regent Square

CAPE TOWN

Tel: 021 448 0021

Cell: 0824251454

EMAIL: davidrobertlewis@yahoo.co.uk

TO:

A DEAN

40 Heerengracht

Cape Town

8001

Landline: 021 853 0211

Mobile: 084 440 2888

27

mailto:davidrobertlewis@yahoo.co.uk

